[Elektronika][ATMega8][ATMega16]Programator - jak zacząć

Do kontrolerów przymierzałem się już spory kawał czasu temu, dopiero jednak niedawno skompletowałem potrzebne mi elementy w tym sam kontroler, nadszedł więc czas zabrać się za programator...

Aktualizacja: 21 luty 2013r 19:25
Sam programator udało mi się zrobić wczoraj i na szczęście wszystko działa(a przynajmniej się nie zepsuło):
podczas pracy korzystałem m.in z takich stron jak te(najważniejsze):
http://mikrokontrolery.blogspot.com/
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1415348.html
http://mirley.firlej.org/jak_zaprogramowac_pierwszy_avr


Zrobiłem poniższy układ na płytce uniwersalnej z polami lutowniczymi, w przyszłości mam zamiar zdobyć jakąś płytkę stykową ale na razie na uniwersalnej także da radę popracować























Kondensator wstawiłem zwykły elektrolityczny 10uF/25v ale większy też może być, nawet do 47uF - im większa pojemność tym bardziej wygładza nierówności w napięciu. Dodatkowo warto dodać kondesator ceramiczny 100nF

Dalej te 5 pinów co widzicie GND,SCK,MISO,MOSI,Reset podłączyłem do portu LPT według tej kolejności:
No może z tą różnicą że jako GND połączyłem 6 pinów górnych z lewej strony a nie tak jak tutaj 8 od dołu
Dalej pobrałem ISP Programmer:
Potem skonfigurowałem ustawienia pinów według tych na powyższym schemacie.Wygląda to tak:
1.Uruchamiamy program
2. Klikamy w przycisk Setup
3. Ustawiamy piny według tego zdjęcia:
4.Klikamy OK
5. Ustawiamy jeszcze podane wyżej okienko według tego:
6. Klikamy Read Signature
7. Powinniśmy zobaczyć coś takiego:
No i wsio:)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jako że było to trochę nie poręczne, zakupiłem na allegro programator stk200 (wyszło 22,50 z przesyłką) i problem z wiszącymi kablami został zlikwidowany:)
Reszta była robiona według tej strony:
http://hobby.abxyz.bplaced.net/index.php?pid=4&aid=1

Dodam jeszcze krótki poradnik ISP Programmer:

4 jasno zielone przyciski:
Reset ON: zaprogramowany w mikrokontrolerze program się nie wykonuje
Reset OFF: program jest wykonywany
Restart: program zaczyna wykonywać się od nowa, szybko trwały reset
Read signature: uruchamiasz tryb odczytywania procesora: program się nie wykonuje. W device signature widzisz parametry i nazwę mikroprocesora, jak w punkcie 7. w wyższym poradniku.

Setup(różowy): tutaj możesz ustawić parametry programatora lub sam ustawić odpowiednie piny na lpt

File for programming Flash(żółty): plik którym zaprogramujesz mikrokontroler.
W ISP Programmer możesz podać tylko raz plik .hex a następnie w WinAVR jeśli już zkompilujesz nowy/poprawiony program możesz go od razu wgrać do procesora klikając w ISP Prog. w przycisk Erase & Program All.

File to read Flash into(zielony): możesz wybrać miejsce na dysku gdzie zostanie zgrana pamięć procesora(o ile nie została zablokowana)

Pgm Flash(fioletowy): Przycisk służy do zaprogramowania procesora

Erase & Program All(niebieski): Przycisk służy do zaprogramowania procesora ze wszystkimi danymi: Flash i EEPROM i uruchomienia programu po zakończeniu programowania.


*Dodaje link do strony na której są opisane rozstawienia nóżek ATmegi16/32

Opis wyprowadzeń/rozkład pinów nóżek ATmega16/32

Zapraszam także do mojego postu o elementach na start i mini-kompedium, gdzie znajdziecie spis ciekawych artykułów dotyczących programowania i układów na ATmegi.

Wykaz elementów na start

mini-kompedium AVR